REPLIK.
Artikeln av Hassler och Krusell (DN Debatt 22/9) är intressant. Den visar på
ett tydligt sätt hur en mycket teoretisk nationalekonomisk ansats leder fel i
en konkret politisk situation där världen inom relativt kort tid ska ställa om
till ett helt fossilfritt samhälle. Glädjande nog visar den praktiska
klimatpolitiken att det går att lösa problemen på smartare sätt, skriver Svante
Axelsson och Anders Wijkman.
John Hassler och Per Krusell reser ett antal
frågeställningar kring klimatpolitiken. Problemen med artikeln är flera. För
det första för de ett teoretiskt resonemang som i praktiken leder till märkliga
slutsatser.
Not an argument worth commenting on.
För det
andra bortser de helt från hur klimatarbetet internationellt utvecklats sedan
mitten av 1990-talet. Konsekvenserna av de förslag Hassler och Krusell för fram
– bland annat att Sverige inte skall bry sig om att minska oljeanvändningen och
istället ”klimatkompensera” – går på tvärs mot Parisavtalet.
False! FIRST, A major breakthrough in the Paris
accord was the so called ITMOs (”Internationally Transferred Mitigation
Outcomes”). This allows mitigation commitments to take place outside a
country’s borders and can be seen as an embryo of a global market for emission
trading. SECOND, EVEN ASIDE FROM THE ITMOS, THERE ARE FUNDAMENTALLY NO
COUNTRY-SPECIFIC GOALS WITHIN EUROPE IN THE PARIS ACCORD AND HENCE SWEDEN IS
ALLOWED TO MITIGATE BY LOWERING COAL USE IN OTHER EUROPEAN COUNTRIES. we showed
that it would cost only 200 million euros per year to “neutralize” current
Swedish emissions. However, our argument is not about neutralizing. It is about
reducing emissions wherever they occur and the cheaper the MORE EFFICIENT.
För det
tredje bortser de ifrån att de globala utsläppen bör gå ned mot noll redan vid
mitten århundradet. Det innebär att förbränning av både kol, olja och fossilgas
ska upphöra före 2050. Och för den industrialiserade världen bör utsläppen
nollas före dess.
This is a substantially more ambitious
commitment than suggested by IPCC and committed to in Paris. Our analysis took
as a starting point the less ambitious goal of staying below two degrees
warming. With a more ambitious goal, coal has to be phased out FASTER but most
of conventional oil should likely be used nevertheless. Our key conclusion that
Swedish climate policy should focus more on mitigation abroad remains intact.
Det finns
förvisso positiva delar i Hasslers och Krusells artikel. Förslaget om att
bredda samarbetet med olika utvecklingsländer för att hjälpa dem undvika att låsa
fast sig i en kolekonomi stödjer vi till fullo, liksom förslaget om att införa
en global koldioxidskatt. Det vore en dröm om en sådan skatt skulle kunna
införas, men när inte ens EU kan enas om en gemensam koldioxidskatt är risken
stor att det just stannar vid en våt dröm. Frågan är vad vi gör under tiden när
tiden är knapp.
WHAT IS POLITICALLY FEASIBLE AND NOT IS NOT EASY TO SAY. A FEW YEARS AGO,
WE ARGUED FOR A (GLOBAL) CARBON TAX. EVERYONE SAID QUOTAS WERE THE ONLY
FEASIBLE WAY FORWARD. NOW, ONLY A FEW YEARS LATER, THE VIEWS APPEAR TO HAVE
SHIFTED AND THE CARBON TAX IS NO LONGER SHUNNED BY “POLITICAL INSIDERS”. WE
CONCLUDE WE SHOULD PROPOSE WHAT IS GOOD POLICY, NOT WHAT “POLITICAL INSIDERS”
CONSIDER FEASIBLE AT ANY MOMENT IN TIME.
Vid FN:s
klimatmöte i Paris 2015 bestämde säg världens länder för att skärpa ambitionen
när det gäller gränsen för den globala medeltemperaturökningen. Den nya
målbilden är nu att begränsa temperaturökningen avsevärt under två grader, med
sikte på maximalt 1.5 grader.
Det är därför
ytterst förvånande att två av Sveriges ledande nationalekonomer kan komma fram
till att det skulle vara bättre att köpa utsläppsrätter i EU än att stötta
utvecklingen av ny klimatsmart teknik.
De
samhällsomställningar som krävs för att klara detta mål förutsätter stora
tekniksprång så som utveckling av till exempel elektrifierade transporter och
en ståltillverkning som baseras på vätgas istället för kol. Dessa
transformativa språng måste göras så snart som möjligt och kräver stora
investeringar. Sådana initiativ kan också öka konkurrenskraften för svenskt
näringsliv. Kortsiktig kostnadseffektivitet är inte detsamma som långsiktig
kostnadseffektivitet, när vi ändå måste utveckla ett fossilfritt samhälle
relativt snart.
Ett
föregångsland kan vara ett gott exempel som visar på möjligheter och gör att
andra länder vågar följa efter. Den största globala klimatnyttan av att vara
ett föregångsland är emellertid att man kan driva fram det ny tekniska
lösningar som kan spridas till andra länder. Ett fossilfritt
vägtransportssystem och fossilfritt stål är två viktiga exempel som Sverige kan
vara med att utveckla.
Det är
därför ytterst förvånande att två av Sveriges ledande nationalekonomer kan
komma fram till att det skulle vara bättre att köpa utsläppsrätter i EU än att
stötta utvecklingen av ny klimatsmart teknik. Resonemanget haltar på flera
punkter. Att i dag köpa och skrota utsläppsrätter som ingen ändå vill använda
är en mycket dyr klimatåtgärd som ger mycket liten klimatnytta. Att med
skattemedel köpa upp ett överskott av utsläppsrätter, som totalt i dag består
av cirka 2 miljarder ton, istället för att satsa pengar på verkliga
utsläppsminskningar - som att till exempel öka andelen smarta biodrivmedel
eller utveckla e-mobilitet där elbilen är en viktig pusselbit - är
kontraproduktivt. Det leder till ett lägre tempo i klimatomställningen .
the argument that Sweden should develop the
technologies that save the world sounds great. However, it is simply not
realistic and is not grounded in an understanding of how technical change
occurs. Sweden is simply too small to push the world’s technology frontier
except in small areas.
Furthermore, it is not realistic to think that
the government can cherry-pick the technologies that will be the future
technological successes. As noted above, we also think that the development of
electric cars is not a problem of the same magnitude as finding an alternative
to coal. Had China had the same access as Sweden to cheap and clean fossil free
electricity it is quite likely that their transportation system, at least in
the big cities, would already have been electrified. By helping push the price
of emission rights up, we can help stimulate EU-wide R&D to find cost
effective alternatives to fossil fuel and coal in particular, without directed
government subsidies.
THE CURRENTLY VERY LOW EMISSION PRICES IN EU AND
MOST OF THE REST OF THE WORLD IS A BIG OBSTACLE TO THE NECESSARY TECHNOLOGICAL
DEVELOPMENT. A HIGHer EMISSION PRICE would INCREASE THE PRICE OF ENERGY WHICH would
PROMOTE ENERGY SAVING TECHNICAL CHANGE (SEE E.G., HASSLER, KRUSELL AND OLOVSSON) AND
THE DEVELOPMENT OF FOSSIL FREE ALTERNATIVES. AT THE SAME TIME, IT would DEPRESS
THE FOSSIL FUEL PRICE MAKING COAL PRODUCTION AND THE DEVELOMENT OF TECHNOLOGIES
FOR NON-CONVENTIONAL OIL PRODUCTION UNPROFITABLE.
having said all this, the emission rights are trading not at zero prices but at
positive prices. this means that if one buys a unit and does not use it, coal
is left in the ground that would otherwise have been used!
more generally, pouring government money into a
specific industry, be it the electric car industry or some other one, is of
course likely to create jobs there, at least in the short run (though it is likely
that in the longer run risky investments in new technologies may fail and lead
to no jobs). but this inevitably means that jobs will be hurt in other sectors.
all the evidence speaks in favor of government subsidies to specific sectors as
on net being more likely to destroy than build jobs – destroy because the
government will not be the best suited to cherry-pick winners.
Att i samma
andetag kritisera politiskt bestämda klimatmål på sektorsnivå
blir än märkligare när Hassler och Krusell i praktiken lovordar detsamma. EU:s
handel med utsläppsrätter är just ett exempel på ett sektorsmål.
Resonemanget är ologiskt.
IT WAS NOT POSSIBLE TO DESCRIBE ALL THE DETAILS OF THE TRADING SYSTEM IN
OUR SHORT ARTICLE. It is true that we
would prefer a carbon tax over emission trading. However, the ETS-system exists
and provided prices are at a reasonably high and stable level, it can function
well. The system is large, covering a sufficiently large economy to make it profitable
to develop new technologies for.I.E., WE THINK
THE EMISSIONS TRADING SYSTEM SHOULD BE HARMONIZED ACROSS SECTORS – IT IS
ANOTHER PROPOSAL OF OURS.
THE SOVJET-STYLE PLANNING APPROACH WITH SECTORAL GOALS MEANS MOVING ON TO A
VERY DANGEROUS PATH FOR OUR ECONOMY. OUR GUESS IS THAT POLITICIANS WILL BE
SMART ENOUGH TO IGNORE THE GOALS, EVEN IF THEY ADOPT THEM (YOU CAN STATE GOALS
BUT IF YOU DON’T PURSUE THEM YOU DON’T DO DAMAGE).
Lika
konstigt blir cirkelresonemanget om att lika mycket fossila bränslen används
även om några länder blir fossilfria. Visst, minskad efterfrågan kan leda till
lägre priser och ökad konsumtion av olja någon annanstans. Men med ett sådant
resonemang blir de flesta åtgärder meningslösa. Därtill leder de lägre
oljepriserna till att utvinningen av nya oljefyndigheter minskar vilket också
visas i IEA senaste rapport där investeringar i olja och gas har minskat med 25
procent det senaste året. Parallellt har investeringarna i förnybar energi
ökat.
we agree that reducing demand for oil in sweden
reduces world demand and thus the price. we challenge axelsson and wijkman to
produce estimates showing that this effect is large enough to make a fast
transition to a fossil free transportation system in sweden an effective way to
slow climate change.
Slutligen,
artikeln av Hassler och Krusell är intressant för den visar på ett tydligt sätt
hur en mycket teoretisk nationalekonomisk ansats leder fel i en konkret
politisk situation där världen inom relativt kort tid ska ställa om till ett
helt fossilfritt samhälle.
WE ARRIVE AT CONCLUSIONS THAT YOU DISLIKE. WE BASE IT ON ANALYSIS THAT
REPRESENTS UP-TO-DATE CLIMATE SCIENCE AND ENERGY ECONOMICS, PLUS SOME BASIC
ECONOMICS. OUR SIMPLIFICATIONS THAT MAKE YOU THINK WE ARE JUST THEORETICAL ARE,
ACTUALLY, NOT IMPORTANT: OUR RESULTS ARE VERY GENERAL AND THE PROBLEM IS NOT
THEORY VERSUS PRACTICE. WHAT IS MORE TROUBLING IS THAT WHEREAS WE PRESENT OUR
ANALYSIS CLEARLY, YOU PRESENT NO ANALYSIS AT ALL. YOU JUST PRESENT CONCLUSIONS:
WHAT YOU THINK IS RIGHT. THIS IS USELESS FROM SOCIETY’S PERSPECTIVE UNLESS YOU
ARE ORACLES.
Glädjande
nog visar den praktiska klimatpolitiken att det går att lösa problemen på
smartare sätt. Det svenska elsystemet är i praktiken fossilfritt och bli allt
mer förnybart för varje år, värmesektorn har minskat utsläppen med 86 procent
sedan 1990 genom att oljepannorna i värmeverk och hushåll har ersatts med
biobränsle och värmepumpar.
We have a lot to be proud of in Swedish climate
and environment policy. The carbon tax and that we don’t use coal are examples
of that. The abundance of nuclear- and hydropower and of by-products from the
forest industry makes non-fossil heat and power economical. That’s good and
should of course not be reversed.
Nu är det
dags för det tredje steget - att göra vägtransporterna fossilfria. Det vill
Scania, Volvo, södra skogsägarna Preem med flera. Det leder till innovationer,
minskade utsläpp och ökad konkurrenskraft. Vilket de enkla nationalekonomiska
modellerna har svårt att ta med i beräkningen.
It is not at all difficult to take into account
innovations, less emissions and increased competitiveness into account in
economic models. However, we argue that using climate concerns as a motivation
for forcing a faster introduction of fossil free transportation than can be motivated
on other grounds is wrong. In the long run, it is obvious that our
transportation system must be fossil free. We need to prepare for that in due
time.
It IS HIGHLY LIKELY BENEFICIAL for Scania, Volvo
and Preem to RECEIVe Swedish tax money for USE IN experimentation with NEW technologies
THEY CAN USE IN THEIR BUSINESSES. SO IT IS NOT SURPRISING IF THEY SUPPORT YOUR
PROPOSED INITIATIVES. WARNING LIGHTS SHOULD GO OFF HERE, THOUGH: IF GOVERNMENT
POLICY CONSISTS OF THESE KINDS OF INITIATIVES, PRIVATE COMPANIES WILL LOBBY FOR
MONEY AND WE DO NOT BELIEVE THAT THE GOVERNMENT IS BEST PLACED TO JUDGE WHICH
COMPANIES AND PROJECTS TO BET ON. TAX MONEY WILL BE USED INEFFICIENTLY AND
LIKELY EVEN COUNTERPRODUCTIVELY, DESTROYING JOBS ON NET.
FROM THE CLIMATE PERSPECTIVE, MOREOVER, THESE POLICIES WILL NOT HELP.