REPLIK.
Sverige ska till år 2030 nå en fossiloberoende fordonsflotta, med 70 procent
minskad klimatpåverkan jämfört med år 2010. Det har sju partier enats om i
Miljömålsberedningen, i brett samråd med experter och forskare. Mot detta
vänder sig nationalekonomerna John Hassler och Per Krusell (DN Debatt 22/9). På
fyra områden finns det anledning att ifrågasätta deras slutsatser, skriver
Mattias Goldmann, Fores.
1. Mer måste
göras – inte mindre. I dagarna ratificeras klimatavtalet från Paris;
rekordsnabbt för ett internationellt avtal med rättslig verkan. EU är på god
väg att bördefördela sitt mål om 40 procent minskad klimatpåverkan till år
2030, och i Sverige har sju partier – alla utom Sverigedemokraterna – enats om
63 procent minskad klimatpåverkan till år 2030 som golv, med 70 procent
minskning för transportsektorn.
Samstämmiga
prognoser visar att vi måste öka takten i omställningen för att klara tvågradersmålet, vilket bl.a. den välrenommerade
Stern-rapporten visar är samhällsekonomiskt ytterst lönsamt. Utsläppen per
capita måste under denna halva av seklet ner till under två ton koldioxid –
samma nivå som enbart transporterna i dag står för. Ska vi, som Hassler och
Krusell föreslår, ända fram till år 2050 använda olja på samma nivå som i dag,
måste alltså alla andra sektorers utsläpp ner till noll. Det skulle slå ut
jordbruket och stora delar av näringslivet – att offensivt minska
oljeanvändningen i transportsektorn är mer attraktivt.
We surely agree that more must be done at the
global level. However, we maintain that it is ALMOST EXCLUSIVELY outside of
Swedish borders that more needs to be done. Had the rest of the world
introduced a carbon tax at a fraction of the Swedish ONE, currently in excess
of 400 euros per ton carbon, the climate problem would have been solved
already. The paths for different types of fossil fuel use we presented wERE
based on the target that the temperature should not exceed 2 degrees. if the
world agrees on more ambitious targets, these paths have to be adjusted A BIT.
the main conclusion, that it is coal AND not oil that poses the big threat to
the climate, remains. THEREFORE, THE CONCLUSION THAT IT IS ACTION OUTSIDE OF
SWEDEN THAT IS CRUCIAL ALSO REMAINS.
2. Vi måste
klara flera mål. Sverige har 16 miljömål varav 14 kräver skärpta åtgärder för
att nås, och världen har enats om 17 hållbara utvecklingsmål. Åtskilliga av
dessa underlättas av en omställning till förnybart och effektivt – exempelvis
bidrar den av Hassler&Krusell
ifrågasatta el- eller gasbilen förutom minskad klimatpåverkan också till bättre
luftkvalitet och därmed bättre hälsa, minskad övergödning och försurning och
bättre resursanvändning. Även dessa andra samhällsekonomiskt mycket viktiga mål
bör tas med.
Again, it is not enough to state that other
goals are also to be taken into account. It is necessary to clarify why the
proposed policy, in this case an accelerated introduction of fossil free
vehicles in Sweden, is a cost effective way of achieving those other goals. WE
OF COURSE THINK ELECTRIC CARS ARE GOOD IN OTHER WAYS BUT OUR ARTICLE WAS ABOUT
THEIR VALUE FOR THE CLIMATE.we argue that the protection of the global climate
is not a good argument.
3. Sektorsmål är dyra – men ger tydlighet. Krusell och Hassler
har rätt i att sektorsvisa mål riskerar driva upp totalkostnaden för
utsläppsmålen; ju fler restriktioner desto dyrare blir det. Å andra sidan
innebär sektorsvisa mål att man med större säkerhet når det övergripande målet;
risken att det skyfflas mellan olika sektorer minskar. Utifrån detta har
Miljömålsberedningens sju partier enats om att en enda sektor får ett eget mål
utöver det generella; transporterna som till år 2030 ska minska klimatpåverkan
med 70 procent. Det är ett internationellt sett högt satt mål, som mottagits
med tillfredsställelse från energi- och fordonssektorn som nu får den
långsiktiga tydlighet som inte hade nåtts med enbart ett övergripande mål.
Sectoral targets for emissions can be motivated
if it is important that emissions are reduced in one particular sector rather
than in another. We cannot understand why this is the case. The ruling principle
should be to get as much reductions in emissions as possible per unit of money
spent on mitigation.
WE UNDERSTAND THAT POLITICAL AGREEMENTS HAVE
BEEN MADE. WE STILL ARGUE AGAINST THEM, BECAUSE WE THINK THE AGREEMENTS COVER
BAD POLICY. WE ALSO UNDERSTAND THAT THE “FOSSIL-FREENESS” THAT IS PROPOSED IS
EXCEPTIONAL COMPARED TO POLICIES OF OTHER COUNTRIES, BUT WE ALSO FIND THESE
EXCEPTIONAL POLICIES EXCEPTIONALLY BAD.
4. Sverige
behöver bli relevant. Med 0,16 procent av världens klimatpåverkan är Sveriges
relevans begränsad – utom som föredöme för andra. En snabbväxande, utsläppssnål
ekonomi som bereder väg för nya lösningar inom både teknik och beteende är mer
inspirerande och till större nytta än om vi fortsätter använda olja som förut
och kompenserar med att köpa utsläppsrätter i ett annat land. Därtill
förutsätter Hassler och Krusells argument om billiga utsläppsrätter att andra
länder inte gör som vi – börjar stora land som USA eller Kina köpa
utsläppsrätter drivs priset upp till en nivå som i princip motsvarar kostnaden
för att genomföra själva utsläppsminskningen.
WE ARE PROPOSING POLICY THAT WILL DIRECTLY COMBAT COAL, THE MAIN THREAT TO
OUR CLIMATE. SUCH POLICIES CAN BE DIRECTLY FOLLOWED BY OTHER COUNTRIES WITH
THIS GOAL. THE POLICY TO INSTEAD TO “SWEEP IN FRON OF OUR OWN DOORSTEP”, DISREGARDING
WHETHER THE POLICIES HAVE EFFECTS, IS NOT A GOOD ROLE MODEL.
we believe that the key obstacle to a
sufficiently speedy transition is that the world must find a sufficiently cheap
and safe alternative to coal-produced power. The currently very low emission
prices in eu and most of the rest of the world is a big obstacle to the
necessary technological development. a high emission price increases the price
of energy which promotes energy saving technical change (see e.g., hassler, krusell and olovsson) and
the development of fossil free alternatives. at the same time, it depresses the
fossil fuel price making coal production and the develoment of technologies for
non-conventional oil production unprofitable. Thus, if buying emission rights
increase their price, this is just fine.
Föregångsmetodiken
behöver preciseras, på samma sätt som Danmarks världsledande vindkraftsatsning
som ger miljardintäkter och sysselsätter tusentals personer. Valet av
transportsektorn synes förnuftigt; vi har en drivmedelsindustri som inte har
egna fossila källor, en fordonsindustri som betonar vikten av Sverige som
testmarknad för sådant som sedan ska säljas globalt, och vi har en bred
partipolitisk enighet att ta avstamp i. Därtill bestämmer vi mer själva om
transportsektorn än om de delar av industrin som ingår i EU ETS, där det också
finns en risk att nationella utsläppsminskningar ger utrymme för
utsläppsökningar på andra håll inom marknaden.
YOU ARE SAYING THAT IT IS EASY FOR SWEDEN TO MOVE TO A FOSSIL-FREE
TRANSPORT SECTOR. THIS IS NOT SOMETHING OTHER COUNTRIES CAN REPLICATE EASILY SO
WE ARE NOT A GOOD ROLE MODEL THEN.
”Det handlar
inte om att göra mer, utan om att göra bättre”, avslutar Krusell och Hassler.
Den bilden avvisas av samstämmig klimatexpertis. Vi måste göra mer och bättre
för att hejda klimatförändringarna. Det land som tar täten i den omställning
alla ska genomföra skapar en grogrund för ett stärkt näringsliv. Det vore förnämligt om det blev
Sverige.
We do not question the ambition that sweden
should try to be a good example for other countries. Buying and cancelling
emission rights is an international transfer to finance mitigation abroad.
Inspiring other countries to do this would be good against global warming,
albeit perhaps less cool than driving a Tesla.