REPLIK.
Debattartikeln om
klimatpolitiken av de framstående nationalekonomerna John Hassler och Per
Krusell (DN Debatt 22/9) innehåller mycket tänkvärt om behovet av att gå från ett planekonomisk tankesätt i miljöfrågor till effektiva
miljöstyrmedel. Men de gör några påståenden om Sveriges roll som föregångsland
som leder helt fel, skriver chefsekonom Martin Ådahl (C).
Framförallt skriver de
att istället för att minska utsläppen i Sverige borde vi köpa minskade utsläpp
i andra länder, eftersom de menar att det är billigare och effektivare. Sverige
betalar redan i dag för klimatprojekt i fattiga länder, för att hjälpa dem på
traven med att minska sina utsläpp. Men som huvudspår i klimatpolitiken funkar
det inte alls.
För
att förstå varför måste man börja med att Sverige är ett extremt litet
land vad gäller de globala utsläppen av
klimatgaser, bara 0,1-0,2 procent. Direkt kan vi inte påverka klimathotet hur
vi än gör. Vår viktiga roll är som föredöme för de dominerande utsläpparna;
Kina, USA och vårt eget EU. Det är bland annat därför det är så viktigt att
Sverige fortsätter att förena jobb och tillväxt med allt mindre utsläpp, sådant
som får Kina och USA att lyssna.
Men det är väldigt
svårt att fungera som föredöme genom att säga att ”vi köper våra minskade
utsläpp i något annat land”.
There is little scientific knowledge regarding how a
country can affect others by acting as a good example. SO FAR, WE KNOW OF NO EVIDENCE
THAT SWEDEN ACTING AS A GOOD EXAMPLE BY BECOMING THE FIRST FOSSIL FREE NATION WILL
REALLY WORK. WE THINK THAT THE introducTION OF electric cars in sweden WOULD
HAVE ESSENTIALLY NO EFFECT ON THE LARGE COAL USERS. sweden is one of the
richest countries in the world and has one of the world’s largest SUPPLIES of
fossil free energy per capita. It is quite easy for people in china, india and
africa to say “it is easy for you to be fossil free, but how does that help us?”.
WE PROPOSE DIRECT WAYS TO DEAL
WITH THE CLIMATE, AND THESE MUST FOCUS ON COAL. THIS IS CONCRETE ADVICE THAT
WOULD HELP IF ADOPTED IN OTHER COUNTRIES. THE SWITCH FROM GASOLINE CARS TO
ELECTRIC CARS IN OTHER COUNTRIES WOULD NOT SOLVE THE CLIMATE PROBLEM – ONLY
POLICIES THAT REPLACE COAL WILL.
Säg
att Kina och USA följer Sveriges exempel till punkt och pricka och köper upp sina utsläppsminskningar i andra länder.
Dessa andra länders utsläpp är då så oproportionerligt mycket mindre att
kineser och amerikaner mycket snabbt gör slut på alla ”lågt hängande frukter”.
Det blir lika dyrt eller dyrare att minska utsläppen i Burkina Faso, Bolivia
eller Bukarest, som det är att minska utsläppen på hemmaplan i Hangzhou eller
Houston.
Idén att det är
billigare att lösa problemen någon annanstans är en synvilla, skapad av att det
är ”billigt” så länge lilla Sverige kvittar sina utsläpp mot någon annans. Det
är inte längre billigt, effektivt eller ens möjligt om de länder som släpper ut
60-70 procent av utsläppen skulle försöka göra samma sak. Ett sådant
svenskt föredöme fungerar inte.
Ådahl is here either very
pessimistic about the cost of mitigation or misunderstands OUR LOGIC. we
realize, of course, that it cannot be the case that it is cheaper for all
countries to undertake mitigation abroad. what we are saying is that there is
ample amount of mitigation opportunities that are much MORE effective than
mitigation in sweden: THAT IMPROVE THE CLIMATE MORE! the “social cost of carbon”
is a measure of how much THE mitigation costs WOULD BE at the margin if the
cost WERE equalized across the globe. there is great uncertainty about the
social cost of carbon but the swedish carbon tax, currently above 400 euros per
ton carbon, is certainly an extreme number which few or no studies suggest.
thus, even with a complete equalization of costs, it will likely be much
cheaper than the cost of explicit or implicit mitigation in sweden.
SO IT IS NOT ABOUT BEING
CHEAP. IT’S ABOUT BEING EFFECTIVE AT COMBATTING CLIMATE CHANGE.
Dessutom
uppstår ytterligare problem om man satsar
mycket på att köpa utsläppsrätter för att sedan skrota dem. Dessa
utsläppsrätter är ju inte av Gud givna. Politiker bestämmer mängden och det
sker i hårda förhandlingar, inom EU och i viss mån globalt. Då blir det
konstigt att samtidigt som man med ena handen i förhandlingarna vill pressa ned
antalet utsläppsrätter, så erbjuder man sig med andra handen att använda sina
skattebetalares pengar för att köpa upp och skrota samma utsläppsrätter.
Just det har faktiskt
Sverige gjort. Först försökte vi med andra länder korrigera det enorma
överskott av utsläppsrätter som uppstått i EU-systemet för att EU:s politiker
varit för saktfärdiga: cirka 2 miljarder ton. Sedan tog den nya regeringen 300
miljoner skattepengar och skrotade utsläppsrätter för dem (för att plåstra över
fiaskot med försäljningen av Vattenfalls kolkraft). 300 miljoner kronor ger 5-8
miljoner ton utsläpp, jämfört med de miljarder ton som vi förhandlat i EU om.
We agree with this in
principle. The amount of outstanding emission rights can be changed. However,
we believe there is a lot of political friction in this and think IT IS HIGHLY
UNLIKELY THAt the current quotas will be increased if we pay. An important
difference between negotiating lower quotas and paying and cancelling emission
rights is that we are in fact paying the polluters to stop emitting.
Hassler
och Krusell gör dock indirekt en otroligt viktig poäng: Det vore väldigt bra om Kina, USA och EU, kunde
handla utsläppsrätter med varandra (vägen dit, främst för USA, är tyvärr lång).
Men då måste avtal ändå alltid bestämma hur mycket var och en får släppa ut –
annars så kan en part bara öka antalet utsläppsrätter i takt med att en annan
part köper upp dem. Sverige måste visa vägen för ett sådant globalt system. Men
det är lättare, inte svårare, att övertyga omvärlden om en sådan ansträngning
om vi kan visa att vår egen svenska ekonomi är ett skyltfönster som förenar god
tillväxt med fossilfrihet.
Teori måste möta ekonomisk-politisk
verklighet. I artikeln resonerar Hassler och Krusell också att om Sverige visar
upp elbilar som föredöme för kineserna kommer deras elbilar gå på koleldad el,
sämre för klimatet. Men i verkligheten har Kina satt tak för utsläppen från
elproduktionen men inte från bilarna (samma gäller i EU). Varje kinesisk bil
som går från diesel till el minskar utsläppen. Hur det
fungerar i praktiken har betydelse.
Electric cars in China is LIKELY
part of the LONG-RUN solution to the climate problem, but a major hurdle
REMAINS. had china had as much fossil free electricity per capita as
sweden, we are convinced that they would already have electrified at least the
transportation system in the cities. replacing coal power is the problem!