Krusell och
Hassler kritiserar den svenska klimatpolitiken för att inte vara
kostnadseffektiv (DN Debatt 21/9). Att det finns billigare åtgärder för
utsläppsminskningar utanför Sverige är naturligtvis inget nytt, skriver fem
forskare.
Vi skulle
exempelvis kunna använda subventionerna för elbilar till att istället
tilläggisolera hus i USA. På det sättet skulle vi minska utsläppen flera gånger
mer per investerad krona. Men är det vad vi vill? Hur skulle det bidra till den
teknikutveckling, infrastruktur och systemomställning som vi vet behövs inom
exempelvis transportsektorn?
THE ENERGY-SOURCE TRANSFORMATION IN THE TRANSPORTATION SECTOR IS IMPORTANT
BUT IS NOT DIRECTLY ABOUT THE CLIMATE. WHEN THE OIL RUNS OUT THAT
TRANSFORMATION WILL HAPPEN AND OF COURSE IT WILL BE IMPORTANT TO HAVE A GOOD
ALTERNATIVE AT THAT POINT. BUT THAT’S SEVERAL DECADES AHEAD AND ATTEMPTS TO
COME UP WITH THE RIGHT TECHNOLOGY NOW FOR THAT TECHNOLOGY SHIFT ARE VERY LIKELY
TO FAIL, GIVEN THAT TECHNOLOGY ADVANCES SO QUICKLY AND MAY OFFER VERY DIFFERENT
AND BETTER SOLUTIONS IN THE FUTURE. AS WE EMPHASIZED, THE OIL IS NOT THE
PROBLEM, IT’S THE COAL THAT WE MUST STOP. ON TOP OF THAT, MANY ELECTRICAL CARS
TODAY ARE FUNDAMENTALLY FED ON COAL ENERGY, WHICH IS HIGHLY PROBLEMATIC.
Sverige har varit framgångsrikt i att reducera
utsläppen inom ramen för dagens tekniska och ekonomiska ramar. För att nå
nollutsläpp krävs det att vi utvecklar dessa ramar.
ZERO EMISSIONS IN SWEDEN IS NOT THE RIGHT GOAL IN ITSELF IN THE SHORT TO
MEDIUM RUN AT LEAST.
De båda Stockholmsekonomerna bortser helt från detta i
sin analys.
FROM THE EDUCATIONAL PERSPECTIVE, WE ARE BOTH AMERICAN ECONOMISTS, AN
INSULT WHICH MIGHT WORK EVEN BETTER. ASIDE FROM THAT, JOHN IS FROM FLEN AND
PER’S HEART IS FROM FALKENBERGJ.
Därmed bortser de också ifrån all forskning och
kunskap som finns kring innovationssystem, inlåsningseffekter, teknisk och
industriell utveckling, klimatpolitik och samhällelig styrning, eller för den
delen andra mål för miljö- och energipolitiken. Att annullera utsläppsrätter
hjälper oss inte att exempelvis utveckla hållbara städer och transportsystem.
Det bidrar inte heller till Sveriges långsiktiga ekonomiska utveckling och
tekniska kunnande.
It is, of course, true that we disregard many
factors. For this to be a problem, it needs to be argued that IF WE includED
these other factors, the conclusions would CHANGE. We don’t see those arguments
AND WE HAVE, IN FACT, STUDIED MUCH MORE COMPLEX MODELS WITH FACTORS AMONG THOSE
YOU MENTIONED, WITHOUT ANY CHANGES IN RESULTS.
Regarding technical change, we MUST EMPHASIZE
that we take it very seriously. See for example our work with CONNY olovsson where we
show that changes in energy prices drive aggregate and economy-wide
energy-saving technical change. It is much less clear that a small country like
Sweden can affect the world technology frontier. We are therefore quite
skeptical toWARD the argument that a Swedish policy to introduce electric cars
would have any major impact on innovation. a HIGHER PRICE ON EMISSIONS, ON THE
OTHER HAND, WILL INCREASE CONSUMER PRICES ON ENERGY AND PRODUCER PRICES OF
GREEN ENERGY WHILE IT WILL DEPRESS PRODUCER PRICES OF FOSSIL FUEL. THIS WILL
STIMULATE ENERGY CONSERVATION, GREEN ENERGY TECHNOLOGY DEVELOPMENT AND LIMIT R&D
INTO UN-CONVENTIONAL FOSSIL FUEL SOURCES.
We are of course aware of the long-standing
academic discussion about technological lock-in effects. Our fairly clear
judgement is that this research has not led to conclusions supporting the view
that it is good for Sweden to go first in introducing new types of
technologies. We would rather argue that
it can provide counter-arguments. Investing early in a particular type of
technology is likely to be very risky. We have not explicitly considered other
goals for the environmental policy. However, we believe it is hard to make
convincing arguments that an early introduction of a completely fossil free
transportation system is better than, say, city planning policies involving
tolls and public transportation.
De
bortser från innehållet i klimatkonventionen som även handlar om ansvar och
rättvisa. De bortser från det nya klimatpolitiska landskap som Parisavtalet, 2-
och 1,5-gradersmålen och nollutsläpp innebär. De bortser också från den
klimatpolitiska överenskommelse som i demokratisk ordning gjorts i
Miljömålsberedningen.
We don’t disregard the Swedish parliamentary
committee, but we do surely challenge its conclusions. In fact, we think our
job as researchers is to analyze whether intermediate targets, like a fossil
free domestic transportation system, are effective means to reach the final
goal of slowing climate change. We get worried about the state of affairs in
other research institutions, if this view is not shared. DO YOU REALLY THINK WE
SHOULD JUST FOLLOW WHAT OUR POLITICIANS TELL US?
HOWEVER, We do not see that our proposals
conflict at all with the Paris accord. In fact, the agreement to allow ITMOs
(Internationally transferred mitigation outcomes) was a great breakthrough in
line with our suggestion to focus more on mitigation outside Swedish
borders. MORE GENERALLY THE CORE OF THE
PARIS ACCORD ALLOWS ONE COUNTRY TO MITIGATE IN ANOTHER ONE IN THE EU.
Krusell och
Hassler reducerar klimatpolitiken till ett ekonomiskt optimeringsproblem där
resultatet av deras analys på förhand är givet av premissen att det finns
billigare utsläppsminskningar att göra utanför Sverige. Tänk om Sverige hade annullerat
utsläppsrätter istället för att ersätta oljan med förnybar energi i
fjärrvärmesystemen? Med Krusell och Hasslers ekonomiska logik borde vi snarast
gå tillbaka till att elda med olja.
De flesta
andra forskare på klimatområdet delar nu synen att utmaningen handlar om en
hållbar samhällsutveckling i bred mening och inte om ett isolerat
föroreningsproblem.
THE BROADER SUSTAINABILITY GOALS ARE VERY INTERESTING TO US BUT ALSO THEY
ARE FASHIONABLE HYPE TERMS AND IN OUR VIEW, SUSTAINABILITY HAS NOT BEEN
DISCUSSED MUCH FROM A SCIENTIFIC POINT OF VIEW, AT LEAST IN THE ECONOMIC
SCIENCES. WHAT ARE THE BROADER MARKET FAILURES? WHAT IS THE POLICY CONCLUSION
IN EACH CASE OF SUCH A FAILURE? THE CLIMATE CASE IS THE ONLY ONE THAT HAS BEEN
THOROUGHLY STUDIED AMONG MACRO PROBLEMS. THESE ARE LIKELY IMPORTANT ISSUES, WE
THINK, BUT OUR PLAN IS RATHER TO CONTRIBUTE TO THE RESEARCH IN THIS NEW AREA INSTEAD
OF FOLLOWING POLITICIANS WHO ASSERT WHAT SHOULD BE DONE, ALL WITHOUT ANALYSIS.
Utsläppsminskning
utgör ett delmål bland andra såsom bättre hälsa, mobilitet,
arbetsproduktivitet, resurseffektivitet, minskad energifattigdom och högre
energisäkerhet. Rika länder har dessutom ett åtagande och ansvar att gå före
med minskade utsläpp och utveckling av ny teknik.
Vi vill
därför understryka att fossilfri fordonsflotta inte enbart handlar om minskade
koldioxidutsläpp, och att sektorsvisa mål och strategier faktiskt är nödvändiga
för att nå nollutsläpp på längre sikt både inom transportsektorn och
basindustrin (exempelvis genom vätgasbaserad stålproduktion). Naturligtvis
skall Sverige medverka till hållbart utveckling och klimatarbete i
utvecklingsländer, det har vi förbundit oss till, men det gör vi inte på bästa
sätt genom att enbart köpa utsläppsrätter.
We agree that values like responsibility and
global fairness are important for the solution of the climate problem. However,
this does not contradict that we need to think about what different policies
actually lead to. Regarding all these other goals, it is not informative to only
state that we disregard them without arguing exactly why the current focus on a
fossil free Swedish transportation system is an effective way to achieve all
those goals.