STOCKHOLMS
UNIVERSITET
Nationalekonomiska
institutionen
John Hassler
Lördagen den 9
december 2006
Tentamen består
av två delar om tillsammans 100 poäng. Om du klarat dugga 1 behöver du inte
göra del A utan har 20 poäng tillgodo i credit.
För dem som gör
del A, fordras på denna del 7 av 12 rätta svar vilket ger 20 poäng. Färre än 7
rätta svar ger 0 poäng på del A. Svara på bifogad svarsblankett! Riv av
svarsblanketten och lämna bara in den. Ringa gärna först in dina svar på
frågeblan-ketten för att försäkra dig om att det blir rätt på svarsblanketten.
Del B består av
4 öppna frågor som vardera ger 0-20 poäng. Använd separata pappersark för varje
frågas svar. Skriv namn, personnummer och frågans nummer på varje blad. Besvara
inte mer än en fråga på samma blad.
Endast det
totala antalet poäng har betydelse för tentamensbetyget. Följande betygsgränser
gäller. A:90-100, B:75-89, C:60-74, D:50-59, E:40-49, FX:30-39 samt F:0-30. De
två lägsta betygen: FX och F innebär underkänt. Betygen A och B motsvarar VG.
Observera att
rätt besvarad fråga vid en tentamen aldrig kan räknas tillgodo vid omtentamen.
Skrivtid: 5
timmar. Utnyttja skrivtiden och håll kontakt med klockan. Inga tillbehör
förutom papper och penna är tillåtna.
Lycka till!
Fråga 1
1:1 Utgå ifrån en IS-LM modell. Antag att regeringen ökar skatten T. Vilket av följande påståenden är korrekt inom ramen för IS-LM modellen?
a)
Högre
skatter gör det mindre lönsamt att arbeta, därför faller produktionen.
b)
Högre
skatter minskar privat konsumtion, med mindre efterfrågan faller produktionen.
c)
Högre
skatter gör det mindre lönsamt att investera, därför faller produktionen på
kort sikt.
d)
Högre
skatter gör det mindre lönsamt att investera, därför faller produktionen på
lång sikt.
1:2 Antag att prisnivån var 1 under år 2004 och nominell och real BNP var 200 miljarder SEK under detta år. Antag vidare att nominell BNP tillväxt var 5% och inflationen var 3% mellan år 2004 och 2005. Hur stor är real BNP år 2005?
a)
Real
BNP är 210.
b)
Real
BNP är 206
c)
Real
BNP är 205
d)
Real
BNP är 204.
e)
Real
BNP är 203
f)
Real
BNP är 202
1:3
Antag att regeringen tillsammans med
riksbanken vill minska budgetunderskottet utan att minska produktionen. Vilken
är enligt IS-LM-modellen en lämplig policy?
a)
Minskad
offentlig konsumtion.
b)
Ökad
offentlig konsumtion.
c)
Minskad
offentlig konsumtion i kombination med minskad penningmängd.
d)
Minskad
offentlig konsumtion i kombination med ökad penningmängd.
e)
Ökad
offentlig konsumtion i kombination med minskad penningmängd.
f)
Ökad
offentlig konsumtion i kombination med ökad penningmängd.
1:4 Antag i denna fråga att aggregerad varuefterfrågan ges av
där Y är produktion/inkomst, I investeringar och G offentlig konsumtion och där konsumtionsfunktionen specificieras till
där c0 och c1 är konstanter. Sätt c0=0.5, c1=0.5, I=0.5 , T=0, G=0.
Vad
händer med produktionen i jämvikt om den marginella konsumtionsbenägenheten
ökar till 0.75?
a) Den minskar till 1,25.
b) Den minskar till 2.
c) Den minskar till 4.
d) Den ökar till 1,25.
e) Den ökar till 2.
f)
Den
ökar till 4.
g)
Den
förblir konstant.
1:5 Policy mix. Antag att oljepriserna
ökar vilket tenderar att minska produktion och sysselsättning. Regeringen motverkar denna minskning med hjälp
av finanspolitiken. Vilket av följande AS-AD diagram representerar effekterna
av dessa förändringar?
1:6 I nedanstående figur visas en IS-LM modell.
Vid vilka punkter är
penningmarknaden i jämvikt?
a) Vid punkt 3, men ej i punkterna 1,2,4 och
5.
b) Vid samtliga punkter.
c) Vid punkterna 1, 3 och 5, men ej i
punkterna 2 och 4.
d)
Vid
punkterna 2, 3 och 4, men ej i punkterna 1 och 5.
1:7 IS-LM modellen. Antag att de svenska hushållen blir mer optimistiska och därför börjar konsumera mer. Vilket av följande IS-LM diagram illustrerar bäst vad som händer?
1:8 AS-kurvan är ritad under antagandet att
företagen har en viss marknadsmakt så att de kan sätta priser som ett påslag på
sina lönekostander.-Vad skulle hända om vi istället hade perfekt konkurrens så
att detta prispåslag var noll?
a) Monetär neutralitet skulle då uppstå även
på kort sikt.
b) AS-kurvan skulle bli lodrät.
c) AS-kurvan skulle bli horisontell.
d) Inget av ovanstående.
1:9 Den förväntningsutvidgade Phillips-kurvan kan skrivas . Antag att lönesättarnas lönesättning blir mer känslig för arbetslösheten så att en viss ökning i arbetslösheten leder till ett större fall i lönerna, t.ex., på grund av att insiders med lägre arbetslöshetsrisk blir mindre dominerande i fackföreningarnas beslutsfattande. Detta leder till att den naturliga arbetslösheten
a)
ökar.
b)
minskar.
c)
blir
oförändrad.
d)
kan
ej klart bestämmas i modellen.
1:10 AS-AD. Antag att ekonomin i ett utgångsläge är i jämvikt på meddellång sikt. Antag att arbetslöshetsersättningen försämras så att un faller och därmed Yn ökar. Vilket av följande AS-AD diagram illustrerar bäst vad som händer på händer på kort och medellång sikt. (Siffran 1 indikerar utgångsläget, 2 den kortsiktiga jämvikten och 3 jämvikten på medellång sikt).
1:11 Antag
att sparkvoten i ekonomin faller i en tidpunkt t0. Bortse från teknisk tillväxt. Vad händer med
produktionen per capita?
1:12 Antag
att befolkningstillväxten i en ekonomi faller i en viss tidpunkt t0. Vad händer enligt
Solowmodellen med konsumption per capita? (Tips: Analysera vad som händer med
produktion per capita och notera sedan att konsumtionen är en konstant andel av
produktionen.)
Fråga 2
(20 poäng)
Beskriv de 3 olika sätten att beräkna BNP som vi visat i kursen. Förklara i ord varför de alla ger samma resultat.
Fråga 3.
(20 poäng)
Använd Solow-modellen för att beskriva effekterna av ett permanent fall i sparkvoten. Antag att ekonomin i utgångsläget är i steady state. Ange vilka antaganden om tillväxttakten i befolkning och teknologi du gör. Visa dina resultat i en grafisk version av Solow-modellen (en figur). Visa också i ett med tid på x-axeln vad som händer med BNP/capita över tiden efter att sparkvoten fallit.
Fråga 4. (20
poäng)
Använd AS-AD modellen för att analysera vad som händer med de endogena variablerna om arbetslöshetsersättningen ändras. Visa dina resultat grafiskt och beskriv i ord vad som händer över tiden efter förändringen. Skilj på kort och medellång sikt. Tips: Vad händer med naturlig/strukturell arbetslöshet och därmed med naturlig/strukturell produktion Yn efter förändringen?
Fråga 5. (20
poäng)
Antag att en ökad användning av kreditkort leder till att penningefterfrågan minskar. Analysera vad som händer på kort och medellång sikt. Härled vad som händer i AS-AD-modellen. Tips: Börja med ett diagram med utbud och efterfrågan på pengar. Använd resultatet från denna analys för att visa vad som händer i IS-LM-modellen och avslutningsvis i AS-AD-modellen. Kommentera kort dina figurer så att det går att förstå dina resonemang.
Kryssa för rätt svarsalternativ. Endast ett alternativ ska anges på varje fråga. Lämna endast in denna blankett. Oklara svar, t.ex. om fler än 1 alternativ kryssats för, räknas som felaktigt svar.
Namn: .......................................................................
Personnummer:
.........................................................
1. a) o b) x c) o d) o e) o f) o g) o h) o
2. a) o b) o c) o d) x e) o f) o g) o h) o
3. a) o b) o c) o d) x e) o f) o g) o h) o
4. a) o b) o c) o d) o e) o f) x g) o h) o
5. a) x b) o c) o d) o e) o f) o g) o h) o
6.
a) o b)
o c) o d) x e) o f) o g) o h) o
7. a) o b) x c) o d) o e) o f) o g) o h) o
8. a) o b) o c) o d) x e) o f) o g) o h) o
9. a) o b) x c) o d) o e) o f) o g) o h) o
10. a) o b) o c) o d) x e) o f) o g) o h) o
11. a)
x b) o c) o d) o e) o f) o g) o h) o
12. a)
o b) o c) x d) o e) o f) o g) o h) o