”Förstärk inte upphovsmannaskyddet för att
skivindustrin kräver det”
I lagstiftningen
och den allmänna debatten har skett en kraftig omsvängning mot de s.k.
fildelarna. För några år sedan kunde vem som helst, t.o.m. ministrar, ”erkänna”
att de laddade ner musik och annat från nätet. Numera betraktas sådant som
grovt brottsligt, på gränsen till att motivera fängelsestraff. Denna utveckling
är olycklig eftersom det finns starka samhällsekonomiska argument för fri
fildelning. Dessa argument bygger på att väldigt många individer kan ha
fördelar av fildelning till låg kostnad. Vinsterna är spridda över ett stort
antal individer som var och en dock vinner ganska lite. Erfarenhet och teori
talar för att sådana spridda vinster har svårt att bli tillräckligt
tillgodosedda när de står mot mer koncentrerade vinstintressen, i detta fall
hos musik och filmindustrin. Det är möjligen (men inte säkert) sant att
industrin förlorar stora pengar på kopiering och nedladdning. Ur ett
samhällsekonomiskt perspektiv är dock detta inte mer relevant än påståendet att
Telia förlorar miljarder på att tvingas konkurrera med Telenor och Tele2.
Filmer, musik och
programvara som kan spridas via internet är inte som andra varor. Den avgörande
skillnaden är att en individs konsumtion inte direkt påverkar en annans
möjlighet till konsumtion. Om vi äter en påse chips kan förstås inte någon
annan äta samma påse. Om vi däremot lyssnar på en låt av Madonna via radio
eller internet påverkas inte möjligheten för andra individer att göra detsamma.
Samma sak gäller för ideer och uppfinningar – att en individ använder en ide
påverkar inte möjligheten för andra att använda samma ide. Varor med dessa
egenskaper kallas icke-rivaliserande – två individer behöver inte vara
varandras rivaler när det gäller vem som ska ska konsumera.
I en analys av de
samhällsekonomiska konsekvenserna av fildelning liksom av andra
icke-rivaliserande varor, är avvägningen mellan vad som brukar kallas statisk respektive dynamisk effektivitet den viktigaste aspekten. Statisk effektivitet
innebär att de produkter och tjänster som redan
är utvecklade kommer till effektiv användning i ekonomin. För
icke-rivaliserande varor innebär det att de ska vara gratis att använda.
Användandet av ett nytt recept för en aids-medicin har till exempel ingen
samhällsekonomisk kostnad och statisk effektivitet kräver att det
tillhandahålls gratis. Det statiskt effektiva priset ska endast täcka kostnaden
för själva pillret eller sprutan. Samma sak gäller nedladdningsbara filer, till
exempel musik, filmer eller mjukvara. Statisk effektivitet kräver att själva
produkten ska vara gratis. Endast förmedlingskostnaden, som på grund av den
tekniska utvecklingen blivit nästan noll behöver täckas av priset. Varje hinder
för fri nedladdning är därmed ett avsteg från statisk effektivitet och kan ge
stora statiska välfärdsförluster.
Den dynamiska effektiviteten handlar om att
skapa korrekta incitamament för att producera nya varor och tjänster. På en marknad utan subventioner är det
priset på varan, efter det att den är utvecklad, som ger dessa incitament. Höga
priser ger stora utvecklingsincitament och vice
versa. För varor och tjänster som
har höga utvecklingskostnader men låga produktions/kopieringskostnader uppstår
en konflikt mellan dynamisk och statisk effektivitet. Det klassiska exemplet på
detta är uppfinningar och ideer mera generellt men samma sak gäller uppenbart
varor som kan spridas via fildelning. Statisk effektivitet talar för att priset
ska vara (i stort sett) noll men i så fall finns små eller inga incitament att
utveckla varan. Den samhällsekonomiskt optimala avvägningen mellan statisk och
dynamisk effektivitet nås generellt inte
på en oreglerad marknad och olika institutioner, som varusubventioner (t.ex för
medicin), offentligt finansierad utveckling (t.ex univeristet) och
marknadsregleringar (t.ex patentsystem och uipphovsmannaskydd) har därför vuxit
fram.
Lagstiftningen
måste sträva efter en rimlig kompromiss mellan statisk och dynamisk
effektivitet. Om man inte, som till exempel med medicin, vill eller av
praktiska skäl kan subventionera användningen kan en rimlig kompromiss nås
genom ett begränsat
upphovsmannaskydd. Begränsningen kan ske på olika sätt – en enkel och ofta
rimlig väg är att tidsmässigt begränsa skyddet mot fri kopiering och
fildelning. Det är här viktigt att notera att en utvidgning av
upphovsmannaskyddet för redan existerande ideer och andra icke-rivaliserande
varor har enbart negativa effekter
på samhällsekononomin. Det är därför svårt att förstå sådana förändringar som
annat än uttryck för intensifierad lobby-verksamhet från dem med andra
intressen än konsumenternas välfärd för ögonen
Det är också värt
att notera att ett starkt upphovsmannaskydd
kan ha negativa dynamiska
effekter på andra områden. Incitamenten att utveckla nya datorer och ny teknik
för internet minskas förstås om höga priser på musik och förbud mot fildelning
minskar efterfrågan på sådana varor.
Det är uppenbart
för alla att kostnaderna för att kopiera och sprida musik och film drastiskt
har minskat genom internet och relaterad teknikutveckling. Det är emellertid
också klart att produktionskostnaderna påverkats av den tekniska utvecklingen.
Högklassiga musikproduktioner kan numera åstadkommas på hemdatorer
kompletterade med relativt billig extrautrustning. Förr krävdes dyr utrustning
och tillgång till inspelningsstudio. Ett ytterligare slag av produktionskostnad
är förknippade med hur musikskaparen tar del av och bygger på existerande musik,
på samma sätt som uppfinnare av ny teknik behöver existerande teknik att bygga
vidare på. Med fri nedladdning skulle dessa kostnader också sjunka: det skulle
finnas mer att billigt och praktiskt lyssna på och ta inspiration ifrån. Med
detta argument kan faktiskt ett för starkt upphovsmannaskydd minska den dynamiska effektiviteten. De
fallande produktionskostnaderna talar därför för att upphovsmannaskyddet inte behöver vara så starkt att
producenterna garanteras höga vinster.
För film är
utvecklingen mer tvetydig. Å ena sidan har filmkameror och
redigeringsutrustning fallit mycket kraftigt i pris. Å andra sidan har de
totala produktionskostnaderna för storfilmer från Hollywood blivit
uppseendeväckande höga. Vår bedömning är att fri fildelning (i världen) skulle
kunna ha en avsevärd effekt på produktionen av
av de stora Hollywood filmerna, medan effekterna på s.k. independent och
Dogma filmer skulle vara blygsamma. Även när det gäller programvara finns
exempel på mycket kostsam utvecklingsverksamhet. Men så kallad open source
produktion har visat att även mycket komplicerad programvara åtminstone i vissa
fall kan utvecklas utan upphovsmannaskydd.
Vår slutsats är
att det finns starka skäl för att vara försiktig med att förstärka
upphovsmannaskyddet. Om lagstiftarna lyssnar för mycket på film och
musikindustrin och dess megastjärnor riskerar vi att inte fullt ut kunna dra
nytta av alla fördelar som den tekniska utvecklingen fört och kan komma att
föra med sig.